21 Kasım 2016 Pazartesi

RESSAM FUNDA TÜMER İLE SÖYLEŞİ

RESSAM FUNDA TÜMER

SÖYLEŞİ

Genç Kuşak Sanatçılarımızdan Başarılı Ressam & Küratör Funda Tümer ile sanatı, bakışı ve toplumda sanat üzerine söyleşi

Biraz kendinizi anlatırmısınız

- Herkes dünyaya bir amaç için gelirmiş. Ben okumak yazmak ve üretmek için geldiğimi düşünüyorum. Hayata dair hissettiğim, düşündüğüm ve yaşadığım her duyguyu sanat ile yansıtmayı ve var etmeyi seviyorum.

Eserleriniz alışılmış tarzların çok dışında. Tarzınız ve tekniğiniz hakkında bilgi verirmisiniz.

- Seramik, resim, ve grafik tasarımın hepsine hakim biriyim. Bu dalların hepsinde oldukça iyi bir eğitime sahibim. Alışılmış şeyler dışında farklı şeyler denemeyi seviyorum. Birçok tekniği harmanladığımda kendimi daha iyi ifade ettiğimi hissediyorum. Baskı tekniklerini çok seviyorum. Sanılanın aksine de çok zor bir tekniktir. Sanırım ben zor olan şeyleri daha çok seviyorum. Serigrafi ile fırçamı tuvalimde buluşturuyorum. Arada farklı baskı ve teknikler denediğimde oluyor. Ama işlerimin hepsinde ana figürlerimde fırçamı konuşturuyorum.

Özellikle işlediğiniz bir konu var mı, seçtiğiniz konular değişken olabiliyor mu

-  Vazgeçilmezim var atlar. Estetik, asalet ve tarihteki insanla birlikteliği açısından atlar vazgeçilmezim. Hayata dair tüm duyguları onlarla yansıtıyorum. Bazı çalışmalarımda kadın figürleri ile buluşturduğumda oluyor.

Son dönemlerde genç kuşak sanatçıların ön plana çıktığını görüyoruz. Sizce Genç Sanatçılara yeterli önem veriliyor mu

-  Bu sorudan önce şunu sormak sanırım daha doğru olur. Sanata ve sanatçıya önem veriliyor mu ? Hak ettikleri değeri alabiliyorlar mı ? Cevap basit kocaman bir hayır.

Türkiye'de ki sanat ortamını ve izleyicisini nasıl buluyorsunuz

- Geçmişten günümüze bu topraklarda tüm sanat dallarında çok önemli sanatçılar yetişmiş ve yetişmeye de devam etmektedir. Hayatını sanata adamış, üretmeye adamış çok ciddi işler yapan ve miras bırakmış kişiler vardır. Aslında ben düşünülen ve söylenenin aksine ülkemi sanatçı anlamında yüksek bir seviyede buluyorum. Ancak temelden gelen eğitim ve bilinç seviyesindeki sorun nedeni ile başta sanat ortamı ve dolayısı ile de gerçek sanatçılarımız hiç bir dönem hak ettikleri yerlerde olamadılar. Hiçbir zaman yeterli ve yükselten bir destek olmamıştır. Sanatçılar çoğu zaman yokluk içersinde kendi imkanları ile çabalamışlar ve bu çabaya devam etmektedirler.
Gelelim izleyiciye, bir klip çekip bir tek parça ile ortalarda gezen popçuların, güzellik yarışmasından çıkıp, iki ay oyunculuk dersi alıp dizilerde boy gösterenlerin, evlilik programı sunanların sanatçı olarak değerlendirildiği bir toplumda, iki ay kursa gidip kendine ressam diyenlerin olduğunu da düşünürsek, resim yani bir tablonun sadece duvara asılan bir süs objesi olduğunu sananlar ve hatta heykellerin kırılıp kaldırıldığını da eklersek temeldeki sorunu sanırım daha iyi anlarız. Acı gerçek şudur ki bilinçli sanat izleyicisi bir avuç dolusunu geçmez.

Sanatçı kişiliğinizin yanında siz hem bir sanat kurumu sahibi hem de küratörsünüz. Bir çok sanatçı ile çalışıyor ve sanat projeleri üretiyorsunuz. Sizce galeriler ve sanat kurumları yeterli çabayı sarf ediyor mu

Edenler var. Gerçekten güzel şeyler yapanlar, yapmaya çalışanlar var. Ama bunlarında çok az olduğunu görüyoruz. Sözüm asla herkes için değil ama çoğunluk için. Birçok galeri var. Ancak çoğuna galeri demek çok zor. Düzenlediği sergideki eserlerin tekniği hakkında bilgi sahibi olmayan, çalıştığı sanatçıyı tanımayan, iki aylık kursiyere sergi açan galeriler mi ararsınız, ticari kaygı sebebi ile sadece isim yapmış kişilere yer veren galeriler mi ararsınız, daha iyisi gelir belki diye boş olduğu halde biz falanca yıla kadar doluyuz diyen galeriler mi ararsınız, soyguncu gibi fahiş fiyatlarla kira isteyen galeriler mi ararsınız, sadece kendine koleksiyon yapmak için sergi açarım size ama şu kadar eserinizi alırım diyen galeriler mi ararsınız. Bakın galeri nedir, galeri profesyonelce sergiler, sanat projeleri yapması gereken, çalıştığı sanatçıyı en iyi şekilde  tanıtması ve temsil etmesi gereken, alıcısı ve izleyicisi ile buluşturması gereken kurumdur. Bunu yaparken de sanat bilgisine ve hatta piar  bilgisine de sahip olması gereken yerdir. En basiti kaç galeride profesyonel küratör mevcuttur. Hoş şuan herkes küratör olmuş durumda ya buda ayrı bir konu. Salonu kendi hazırlayan sanatçı olmaz, olmamalıdır.
Gelelim birliklere yada derneklere. Hep birlikte olamamaktan şikayet ederler, hem de gelin taşın altına elimizi birlikte koyalım dendiğinde ortada olmazlar. Proje üretmezler. Çoğu aynı isimler ve aynı eserler ile o karma senin bu karma benim galeriden galeriye koşup dururlar. Üste bir şey koyma çabası içinde bulunan gerçek anlamda çaba sarf eden tek tük yerden ibarettir.
İşte biz bütün bu olması gerekenleri yapan çok az denecek kadar yer olduğu için bu işe adım attık. Biz bir galeri değiliz. Bir sanat birliği olarak yola çıkıp zaman içersinde kurumsal bir hizmet vermeye başladık. Ve biz mevcut duruma şikayet etmek yerine çoğu zaman imkanlarımızın sınırlarını zorlayarak, hatta imkan oluşturarak taşın altına elimizi soktuk.

Siz ve kurumunuzun ödülleri bulunmakta. Ancak bunların hepsi yurt dışından. Bu konuda ne düşünüyorsunuz ve ödül sizin için ne ifade ediyor.

Bu ödüllerin sadece yurtdışından olması benim yada bizim gururumuz ama ilgili kişilerin ayıbıdır. Bunu yetkili mercilere sormak gerek. Ödül kısmına gelirsek, elbette yaptığınız bir iş sonucu bir ödüle layık bulunmanız mutluluk ve gurur verici bir durumdur. Ama benim için çok da büyük bir şey ifade etmiyor. Çünkü emek verilen iş başarılıda olur. Başarının illaki ölçüsü de ödül değildir.

İleriki dönemlerde planladığınız çalışmalarınız hakkında bilgi verebilirmisiniz.

- Sanat ile uğraşıyorsanız öğrenmenin asla sonu olmayan uçsuz bucaksız bir platformdasınızdır. Asla ben oldum diyemezsiniz. Dediğiniz anda siz aslında bitmişsinizdir. Çalışmaya, denemeye, öğrenmeye ve üretmeye devam. Benim amacım gerek eserlerimi üretirken, gerek yeni sanat projelerime başlarken her zaman bir sonrakinde bir öncekinin üstüne çıkmak ve aynı zamanda birilerine de yardımcı olabilmektir. Durmak yok yola devam.

Ulusal Haber - Teşekkür ederiz


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder